"bara vanligt vatten..."

Den mysiga lördagskvällen med film, pizza, cider/öl, chips, morötter, dip och ja mys, blev inte riktigt som vi hade tänkt oss... Vi kom hem efter att ha varit och handlat på Hemköp och pizzerian varpå älsklingen utbrast: "Det luktar som om något har brunnit". Jag var så inriktad på mat så jag var inte riktigt med på vad han menade men han började kika runt på sina "burkar" och jag ville ju hjälpa till så jag gick in i datarummet och där möttes jag av en bassäng med vatten. Problemet var bara att "bassängen" var inget mindre än datarums- och sovrumsgolvet. Hans akvarium hade spruckit så ca. 150-175 liter av det 420 liter stora akvariet han har hade runnit ut på golvet. Och då också runnit ner i grendosan som det hade blivit kortslutning i så den rykte det massor ur.

Panik uppstod och jag ringde pappa för att få veta vart man ska vända sig samtidigt som jag sprang ner till grannen och knackade på dörren (några av Peters vänner). Jonas kom uppspringande och hjälpte till att ösa vatten medan jag var kvar nere hos honom och vaktade ungarna (Simon 7 år och Robin 3 år) eftersom Lilia jobbade. Jag ringde brandkåren (som pappa sa åt mig) men enligt dem var det en för liten läcka så vi fick klara oss själva. Mamma och pappa är ju världens bästa föräldrar så de messade och sa att de var på väg *änglar*. Jonas sprang mellan akvariet och badkaret medan Peter öste vatten ur akvariet innan allt hamnade på golvet och jag stod med typ 5-6 handdukar i sovrummet och försökte suga upp så mycket vatten som möjligt.

Helt otroligt nog klarade sig vardagsrummets parkettgolv helt utan skador *tackar någon övre makt*. Men vilket totalkaos det blev! Fy fan!!! Fem personer var vi som sprang runt och flyttade grejer och tömde vatten och fiskar och sand. Jag ringde till Jouren och Peter ringde till försäkringsbolaget. Till slut kom en snubbe från Stockholms Totalsanering hit med våtdammsugare och avfuktare men vi hade varit så snabba och duktiga att få bort vattnet så vi behövde "bara" avfuktaren.

Det som är värst är att vi var tvungna att avboka visningen på lägenheten då den där fläkten måste stå minst en vecka, har vi otur behöver den stå upp till fyra veckor. Vi kommer alltså inte kunna sälja lägenheten förrän allt det här är klart och det kan dröja länge... :( Har vi riktigt riktigt otur är det fuktskador i vägg osv och då måste ju allt sånt fixas. Tur i oturen att försäkringar finns och att han har försäkring för såna här saker så förhoppningsvis behöver han bara betala självrisken och sen betalar försäkringsbolaget resten. Men ändå... det suger.

Läget just nu:
Det står en brummande avfuktarfläkt i datarummet som ska torka upp där och i sovrummet.
Fiskarna simmar runt i badkaret och undrar vad sjutton det var som hände.
Madrassen ligger på köksgolvet då sovrummet som sagt är i behov av avfuktning plus att sängstommen måste torka. Så vi sover alltså på köksgolvet, lyssnandes till en surrande fläkt.

Men vi hade ändå tur på flera sätt:
Lägenheten är hyfsat nystädad så det låg inte skräp och skit överallt.
Vi var bara borta i 45-60 min. Vi hade lika gärna kunnat vara hemma hos mig på Ekerö denna helgen och inte kommit hit förrän nån gång i veckan.
Vi kom hem så pass i tid att vi hann tömma mer än hälften av vattnet INNAN det kom ut på golvet.
Jag har underbara föräldrar som sitter och åker från Ekerö till Skarpnäck en lördagkväll för att hjälpa oss att torka golv.
Peter har underbara kompisar/grannar som kom till undsättning när kaos uppstod (och faktiskt lämnade sina barn för att hjälpa oss).
Det var inte parkettgolv i de rummen som det läckte in i. Hade det varit det hade det bara varit att bryta upp och lägga nytt.

Samtidigt som oturen hängde över oss:
Vi ska ju precis ha visning på lägenheten.
Risken finns för stora fuktskador i väggar och golv (om vi har riktigt stor otur).
Vi åkte hemifrån en kort kort stund och just DÅ hände det.
Vi har så mycket att tänka på ändå, vi behöver inte en sak till som ska krångla.

Nej, nu är jag så slut i både kropp och knopp så nu får det nog bli sängen. Första gången jag sover på ett köksgolv... vi får se hur det blir. ;)

God natt.

Kommentarer
Postat av: TB

Herre jäklar.. ni har haft riktigt roligt i kväll då. =) (Nej, inte direkt förstår jag också juh. ^_^)

Hmm.. du får hälsa Peter (om inte jag hinner före) att jag inte bara ringde för att be honom kolla servern. Den var bara ytterligare en anledning till att ringa. Jag ville mest bara ringa och bubbla. Ligger hemma å är dunderförkyld och ville ha någon att prata med. =)

Sov gott där ute på köksgolvet. Där har jag spenderat en natt för ett tag sen, å det var helt ok. =)

2008-10-12 @ 02:23:32
Postat av: jennie

tack som frågar, det är bara bra med mig :) hur är det själv?

nja sådär, inget napp så det funkar väl egentligen inte men jag ska börja ta reda på fastighetsägarna i vissa områden och kontakta dom själv och hoppas på en lägenhet snart :)

Postat av: jennie

ja jag läste om det vad tråkigt, hoppas att dte ordnar sig!!

nej dte har jag inte testat men tack så mycket, jag ska gå in där ikväll! :)

2008-10-14 @ 19:02:35
URL: http://jenniej89.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback