Good things and bad things...

Ja herre gud... tiden går fort trots att jag bara är hemma hela dagarna och inte gör något särskilt.... eller? Helt plötsligt var det två veckor sen jag skrev och jag har massa dåligt samvete för de stackarna som faktiskt läser min blogg, eftersom ni aldrig får nåt spännande att läsa. Här kommer dock en ny uppdatering. *yay*

Peter åkte ju till Malmö och Göteborg sist jag skrev. Var jobbigt att vara utan honom men hade sällskap av Sofie så dagarna gick hyfsat fort trots allt. Tyvärr blev det inte mycket bättre när han väl kom hem till Stockholm för då hade han MASSA jobb att göra. Han kom hem onsdag kväll, jobbade som vanligt 9-18 på torsdagen, jobbade 9 på morgonen till 1 på natten på fredagen, jobbade 9 på morgonen till 3 på natten på lördagen och jobbade från 12 på dagen på söndagen till 12 på dagen på måndagen (alltså 24 timmar i streck). Så ja, ni förstår att jag inte träffade honom så mycket. Dock åkte jag och Sofie förbi hans jobb både på lördagen och på söndagen för att få träffa honom lite och störa honom och Christoffer lite. :P

På söndagen var dessutom Sofie och jag ute hos hennes föräldrar och lånade poolen lite. Det var ju så f**king varmt så det gick ju inte ens att tänka. Vi åkte dit vid 13 och därifrån vid 18. Sofie låg mest och pressade i solstolen och jag låg mest och plaskade i poolen eller höll mig under parasollet, dock lyckades jag bränna mig på vaden och baksidan av låret under de ca 10 korta (men tydligen inte tillräckligt korta) minutrarna jag slumrade till i stolen.

På tisdagen lämnade jag in bilen för att få den där j*vla backspegeln fixad. Försäkringsbolaget hade godkänt skadan så vi skulle bara betala 3000:- i självrisk. Men ja, den som tror på vad försäkringsbolag säger är bra naiv fick jag erfara.. Fast det första som störde mig var att klantarna på verkstan hade skrivit fel på en siffra i mitt telefonnummer (TROTS att han dubbelkollade med mig när jag lämnade in bilen) så de ringde inte på hela dan vilket jag tyckte var konstigt då de hade sagt att det skulle gå rätt fort. 17.45 fick jag tag i dem men då de stängde 17.30 fick jag inte hämta bilen på tisdagen utan var tvungen att vänta till onsdagen... för att DE klantade sig. *less* När jag dessutom kommer dit på onsdagen får jag räkningen i ansiktet, 5600:- (!!!!!) istället för de 3000:- som försäkringsbolaget hade sagt!!!! *gaaah* Jag förstod inte varför men då sa gubben att eftersom bilen är så ny har vi fortfarande vagnskadegaranti på den och då är det Volvias försäkring som gäller, inte försäkringsbolagets. Och Volvias självrisk låg på 6000:-, inte 3000:-!! Så ja, det var bara att betala och försöka se glad ut! Detta innebär dessutom att vi har haft en helförsäkring på bilen sen i april trots att vi bara behöver halvförsäkring eftersom vi har resten från Volvia fram till september... lagom skoj!!! *morrar ilsket* J*vla försäkringsbolag att bara vilja tjäna pengar och inte kunna tala om sånt, som de faktiskt vet om!!!

Ringde försäkringskassan i fredags för att få veta hur långt de har kommit med mitt ärende. Först ringde jag dem i måndags men då fick jag ännu ett bevis på hur inkompetenta de är när de säger "men vi väntar på dina inkomstuppgifter som det står att du ska skicka med".
Jag: "ehm, nej, jag har inte skrivit att jag ska skicka med några inkomstuppgifter..."
De: "jo, men det står här på övriga upplysningar: Bifogar arbetsuppgifter m.m."
Jag: "ja, ARBETSuppgifter ja, inga j*vla inkomstuppgifter, de har jag sagt att ni måste kontakta mitt lönekontor för att få."
De: "jaha... men det är i alla fall det vi väntar på... men då skriver jag väl det här att vi ska kontakta lönekontoret."
Jag: "BRA, gör så!! *suckar*"
Ringde dem som sagt igen i fredags men då fick jag bara svaret att ingen har hunnit ta tag i ärendet än.... Men att det kan ta upp till en månad innan man får nåt svar och att de fick in min anmälan om sjukpenning 16 juni... ja, just det, det är snart tre veckor sen och de har inte ens hunnit titta på mitt ärende... *suckar högt* Jag tror de har krav på att man måste vara så inkompetent som möjligt för att få jobba i deras kundservice... *gaahh* I vilket fall, ska ringa dem igen imorgon eller så för att trycka på lite... jag vill ju gärna veta om jag får några pengar eller inte, annars står jag ju helt utan inkomst i juli och det är ju ingen höjdare. Tur att älsklingen har jobbat så mycket övertid så att han får ut ca. 16.000:- extra, efter skatt... Det är ju typ min lön som jag får efter skatt så vi klarar ju oss ändå men ändå... det känns ju jääävligt surt att kanske inte ens få ett öre...

Om vi ändå ska fortsätta på det tråkiga spåret ett tag till så kan vi ju ta upp att vi blev snuvade på en lägenhet förra veckan också. Hade pratat med en säljare på JM om att köpa en nybyggd lägenhet här i närheten och hon skulle reservera den åt oss under tiden som vi väntade svar från banken. Banken tog väldigt lång tid på sig för att de hade så många ärenden så jag ringde till säljaren och sa att vi fortfarande är intresserade men att det är banken som dröjer. Sen fick vi svar från banken och det första jag gjorde var att ringa säljaren igen och säga att det var klart med banken. Då sa hon att eftersom hon inte hade hört av oss hade hon tagit för givet att vi inte var intresserade längre så nu var det en annan familj som hade reserverat den lägenheten. Jag talade om att jag hade ringt henne och lämnat ett meddelande på hennes svarare om att vi fortfarande var intresserade men det hade hon tydligen inte fått... kändes lagom kul och det här var i samma veva som det med bilen osv så ja, mitt humör var ju inte på topp. Dock fanns det EN fyra kvar så vi reserverade den istället under tiden som vi kollade med banken om det gick att höja vårt lån vi hade fått. Som tur var slutade denna "saga" positivt för vi fick höja lånet och var faktiskt och skrev på papper på den nya lägenheten idag! :D Så i början av oktober flyttar vi in i vår nya 4a på 103 kvm. Det som är skönt är att den ligger inte mer än typ 300 m från där vi bor idag så det blir samma område. :) Och den här lägenheten är dessutom en hörnlägenhet och en våning högre upp så det känns bättre än den andra, om än att den är dyrare och det var det som gjorde att vi inte tog den från början.

Just nu är vi tydligen på köparhumör för igår var vi iväg till Babyland i Barkarby och tittade på barnvagnar. Egentligen hade vi tänkt göra det på onsdag men vi hade så tråkigt och jag var så ivrig för att visa Peter den vagn som jag hade fastnat för så vi åkte iväg igår istället, vilket visade sig vara rätt bra. Jag visade nämligen Peter den vagnen som jag tyckte om och han tyckte också att den verkade bra så då hade vi bestämt oss för en modell. När vi sen gick runt och tittade lite hittade vi en färg (eller snarare ett mönster) som var så himla gulligt så vi kunde inte låta bli. Peter blev alldeles kär och det var typ den sista i hela Sverige (bortsett från nåt enstaka exemplar i typ Malmö) så ja, då kunde vi ju inte annat än slå till. Vi hade som sagt tänkt att vänta men nej, inte när det är sista exemplaret. Var tydligen sommarens "Special Edition 2009" så den finns bara i ett begränsat antal. :) Så nu har vi beställt vagn, en Emmaljunga Nitro City Happy Sheep, som kommer i typ slutet av augusti/början av september. Lite tidigt men får väl ställa undan den tills det är dags att använda den. Den är verkligen jättesöt, med små får på!! ^^ Har ingen bra bild men sök på "Emmaljunga Happy Sheep" på typ Google eller nåt så borde ni hitta nån bild på den! :) Vi får också med åkpåse och skötväska i samma mönster plus att vi beställde en s.k. quadrolift i samma gråa färg som grunden på vagnen. :) Kommer bli skitfint!! :D

Åh, nu är det inte långt kvar tills det är dags för ultraljud! *yay* På onsdag kl. 10 ska vi till Liljeholmen. Från början var det tänkt att vi skulle till KS, det var därifrån vi fick kallelse men då vi gick på ultraljud i Liljeholmen i maj så ville vi gå tillbaka dit, för de var så trevliga. :) Ska bli så spännande att få se den lill*. Jag börjar dessutom mer och mer känna av vad jag tror är bebisen så ska bli kul att se hur stor den är osv. Dessutom har vi ju tänkt ta reda på könet så förhoppningsvis kan jag sluta kalla den för den och börja kalla den för han eller hon istället. *wiie* Lite nervös är jag dock... man vet ju aldrig, om än att jag tror och hoppas att allt är bra så är det mycket som kan ha hänt på typ 8 veckor som det är sen vi såg den sist... *håller alla tummar och tår*

Nu är jag i skrivande stund i vecka 18+5 och snart har jag gått halvvägs. Det är jättemysigt att vara gravid på så sätt att jag som sagt känner av misstänkta bebisrörelser och allt sånt men nånting jag är så jäkla less på är allt allvetande folk som man stöter på så fort man talar om att man är gravid. Vad är det med alla dessa människor som bara MÅSTE tala om vad jag ska och inte ska göra, hur jag ska göra det, hur jag INTE ska göra, hur man BÖR göra, hur de gjorde (om de har varit gravida), hur allt i min kropp funkar, hur jag reagerar på saker och ting (utan att de ens känner mig eller kanske ens är kvinnor, sen när vet en man hur en kvinna funkar under graviditeten t.ex.? Det är ju dessutom olika från graviditet till graviditet, från kvinna till kvinna). Nej, jag är så less på att ALLA vet hur jag borde leva mitt liv nu när jag är gravid, och jag vet ju absolut INGENTING, i alla fall inte om man jämför med alla dessa människor! Hur kommer det sig att en gravid kvinna är en allmänning? Hur kommer det sig att en gravid kvinnas kropp tillhör ALLA och att VEM SOM HELST får känna på magen och kommentera ens magform och vikt osv? Seriöst, om man ska hårddra det har faktiskt ingen annan än jag och Peter med att göra hur jag väljer att leva mitt gravida liv och hur min kropp ser ut! Jag är inte en sån människa som tycker om att andra tafsar på min mage, vare sig nu när jag är gravid eller ananrs heller för den delen. Nu menar jag inte att ALLA är jättehemska, men de är många och den här delen riktar sig främst mot dem. Om ni känner er träffade finns det säkert en anledning, om ni inte känner er träffade kanske ni inte behöver göra det heller. Jag vill bara att alla ska tänka lite extra innan de börjar kommentera det ena och det tredje kring MIN kropp och MIN graviditet... vissa saker vill jag faktiskt inte höra, sjuttioelva gånger om dagen...


SÅ, nu har jag fått ur mig både aggressioner och spännande saker, hoppas ni är nöjda för i alla fall ett tag framöver, vem vet när jag orkar skriva nästa gång?? ;)

Kommentarer
Postat av: Madde

Ska bli så kul att du ska få en bebis..

Synd bara att jag bor hundra mil bort just då :(

Kram

2009-07-07 @ 23:20:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback