Grattis mormor 70 år!

Idag skulle du ha fyllt 70 år.

Flera gånger när jag har gått runt i affärer o sett elefanter har tanken "en sån skulle man köpa till mormor" slagit mig. Mormor älskade elefanter. I många många år har hon samlat på prydnadselefanter o dyl. Hon har en stor samling. Varje gång hon fyllde år fick hon åtminstone en elefant i present. Samma sak vid jul. Det var aldrig svårt att hitta någon present till henne, man kunde alltid köpa en elefant av någon slag.

Jag kan inte längre se elefanter utan att få en smärta i bröstet. Elefanter för mig direkt till minnet av mormor. Elefanter kommer alltid påminna mig om mormor.

På samma sätt kommer jag alltid ha en speciell relation till "Jag hade en gång en båt" och "Somliga går med trasiga skor" av Cornelis Vreeswijk samt "Du är den ende" av Lill Lindfors. De spelades nämligen på mormors begravning. Det var så vackert, spelades på tvärflöjt av en otroligt duktig flöjtist.

Jag har förgäves försökt att få tag i sjätte versen i "Härlig är jorden". Den finns verkligen ingenstans förutom i den psalmboken vi använde på begravningen. Det värsta är att jag kommer inte ens ihåg vilken det var. Men mamma har sagt att hon skulle se om hon kunde få tag i den.




Den här dagen har jag spenderat inlåst på mitt nedsläckta rum med Takida o täcket över huvudet. Masade mig upp ett tag för att äta lunch som Sofia kom med o tittade på en film. Sen var jag iväg till kyrkan där jag tände ett ljus för mormor o letade efter texten. I övrigt har jag bara hållit mig undan o alla som har försökt prata med mig de få stunder jag har varit utanför mitt rum, de har jag viftat bort o sagt "jag vill inte prata". Jag har känt mig otroligt svag i kroppen hela dagen o benen o händerna bara skakar när jag försöker anstränga mig.



image7

Ljuset jag tände för mormor i Leksands kyrka.

Sonia Elisabeth Lundgren
*10 oktober 1937

+8 juni 2007

Stockholm



Kommentarer
Postat av: Ellinor

:'(

*saknar*

2007-10-10 @ 18:08:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback